Keutamaan Solat Sunat Hajat

Hajat bermaksud keperluan. Solat hajat adalah solat untuk memenuhi keperluan. Sebenarnya solat hajat adalah solat untuk menyatakan permohonan seseorang secara umum kepada Allah. Terserah kepada Allah untuk mendengar dan menerimanya atau sebaliknya.

Solat hajat diambil daripada hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad, yang mengatakan bahawa Abu Darda’ mendengar Nabi bersabda: “Siapa yang berwudhu’, kemudian solat dua rakaat dengan sempurna, Allah akan memberikan apa yang diminta, samada cepat atau lewat.” Hadis ini walau bagaimanapun tidak menunjukkan cara solat hajat dilakukan.

Hadis lain yang diriwayatkan oleh al-Dailami, mengatakan solat hajat 12 rakaat, seperti yang terdapat didalam kitab Ihya’ Ulumuddin oleh Imam al-Ghazali, adalah hadis yang amat daif. Begitu juga hadis “solat dua rakaat” yang diriwayatkan oleh Turmuzi, adalah hadis gharib. 

Hikmah

1) Berasa tenang setelah bebanan disampaikan kepada Allah SWT. 
2) Menjadi lebih bersifat ikhlas menerima ketentuan Allah. 
3) Permohonan dimakbulkan Allah SWT. 





Cara-Cara

Dalam hadis riwayat Ahmad itu solat hajat dua rakaat, tidak dijelaskan surah yang perlu dibaca selepas Fatihah. Maka itu bacalah surah al-Kafirun dan surah al-Ikhlas. Dalam sujud terakhir selepas tasbih, nyatakan hajat itu. Dalam hadis Muslim ada menyatakan: Allah amat dekat dengan manusia ketika sujud.
Lafaz Niat: 

أُصَلِّي سُنَّةَ الحَاجَةِ رَكْعَتَيْنِ للِّٰهِ تَعَالَى

“Usolli sunatan hajaati rak’ataini lilaahi ta’ala” 

artinya: “Sahaja saya solat sunat hajat dua rakaat kerana Allah Ta’ala.”

0 comments:

Post a Comment