Tata Cara Solat Sunat Jenazah

Solat jenazah hukumnya adalah fardhu kifayah. Umat Islam sunat melakukannya sama ada bersendirian ataupun berjemaah. sama ada dapat hadir di hadapan mayat atau pun tidak. sama ada sebelum di kubur atau pun selepas di kubur.

Solat jenazah untuk mendoakan orang yang meninggal dunia, orang yang melakukannya mendapat pahala yang besar di sebut pahala solat fardhu.

Hikmah

Ulama mengatakan orang islam seharusnya solat jenazah beramai-ramai. semakin ramai, semakin baik. Nabi bersabda “Solatlah kamu semua atas jenazah sahabat-sahabat kamu” (Riwayat Bukhari).

Sebuah hadis sahih mengatakan:“tiap mayat disolatkan oleh umat Islam, yang mencapai 100 orang, semuanya berdoa minta pertolongan, nescaya dia akan ditolong” (Riwayat Muslim, Ibnu Majah, Nasai, Turmuzi)

Orang yang melakukan solat jenazah akan diberikan ganjaran pahala yang besar. Sabda Nabi, “Siapa melawat jenazah dan solat jenazah, maka dia di berikan pahala satu qirat. Jika dia turut mengiringi jenazah itu hingga selesai dikuburkan, maka dia mendapat dua qirat. Satu qirat sama sebesar gunung Uhud” (Riwayat Bukhari, Muslim dan Nasai).

Sabda Rasulullah jelas mengatakan bahawa pahala solat jenazah lebih besar dari pahala solat sunat yang lain. Solat ini membantu menghapuskan dosa ditanggung oleh si mati. Maka itu solat ini digalakkan, kerana ia menjadi syiar kepada kesatuan umat Islam, terutamanya apabila seseorang mendapat kedukaan atau kesusahan seperti kematian.

Cara-Cara

Caranya mudah, hanya berdiri sahaja. Ambil wudhu’ mengadap kiblat dan ucapkan niat yang sesuai, diikuti dengan empat takbir. Empat takbir ini wajib, bagi mahzab Shafei.

Semua golongan boleh melakukannya, lelaki, perempuan, tua, muda. Seelok-eloknya didirikan solat berjemaah, Supaya angkanya mencapai seratus orang atau lebih. Jika seseorang terlewat dan mayat telah dikuburkan, maka dia boleh solat mayat diatas kubur. Jika dia berada di negeri lain, maka seseorang itu boleh melakukan solat jenazah dari jauh, iaitu solat ghaib. Dalam mahzab Shafei, hal ini di benarkan hingga selewat-lewatnya sebulan.

Berikut adalah cara-cara mendoakan orang yang telah meninggal dunia, yang diajarkan oleh Nabi. Bukan sekadar menghadiahkan Fatihah atau bacaan surah Ikhlas.

Lafaz niatnya:

أُصَلِّي عَلَى هَذَا اْلمَيِّتِ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ فَرْضَ كِفَايَةِ للهِ تَعَالَى


“Usolli 'alaa haadzal mayyiti lillaahi ta'aala”

Artinya: “Sahaja aku solat untuk mayat ini empat takbir, fardhu kerana Allah Ta’ala”

Ketika niat, lafazkan Takbiratul Ihram: Allahu Akbar. Seterusnya, baca Al-Fatihah, lafazkan takbir kedua: Allahu Akbar. Kemudian, baca selawat: Allahumma Solli ‘ala Muhammad. Selepas selawat, lafazkan takbir ketiga: Allahu Akbar.

Kemudian, baca doa:

أَللَّهُمَّ اغْفِرْلَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِعْ مَدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالْثَلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتُ الثَّوْبَ الأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ ، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ ، وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ ، وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ اْلقَبْرِ وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ


Maknanya:

“Ya Allah, ampunilah baginya dan kasihilah dia dan afiatkan dia dan maafkanlah kesalahannya dan muliakan kedudukannya dan lapangkan kuburnya dan bersihkan dia dengan air salju dan air dingin. Bersihkanlah dia dari kesalahannya sebagaimana dibersihkan kain putih dari kekotoran, dan gantikanlah kampunganya dengan kampung yang lebih baik dan ahli keluarganya yang baik, suami isteri yang lebih baik. Masukkanlah dia ke dalam syurga dan lindungilah dia dari seksa kubur dan fitnahnya dan dari seksa neraka.”

Selepas doa, lafazkan takbir ke-empat: Allahu Akbar. Kemudian lafazkan salam: Assalamualaikum, dan palingkan kepala ke kanan, dan lafazkan: Assalamualaikum sekali lagi dan paling ke kiri.

(Selepas takbir ke-empat, sebelum salam, boleh juga baca doa sunat)


أَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلاَ تَفْتِنَّا بَعْدَهُ وَاغْفِرْلَنَا وَلَهُ وَلإِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالإِيْمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِى قُلُوْبِنَا غِلاَّ لِلَّذِيْنَ آمَنُوْا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوْفٌ رَحِيْمٌ


Maknanya:

“Ya Allah, janganlah Engkau haramkan permohonan kami untuk kebajikannya dan janganlah Engkau membiarkan kami di timpa fitnah setelah ketiadaannya dan ampunkanlah kami dan dia juga rakan kami yang terdahulu beriman dan janganlah Engkau sematkan perasaan hasad dengki kedalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Tuhan kami, sesungguhnya Engkau bersifat pengasih dan penyanyang.”

Doa yang di baca sebaiknya memohon keampunan untuk si mati, dilepaskan dari seksa kubur dan dari seksa api neraka. Ditambah dengan doa untuk keselamatan dan ketenangan ahli keluarganya. Doa itu boleh didoakan dalam bahasa masing-masing atau dalam bahasa Arab. Sebaik-baik doa adalah dilafazkan dengan ikhlas. Doa yang ikhlas adalah doa yang difahami maksudnya.

Sabda Nabi: “Apabila kamu solat ke atas mayat, maka doakan dia dengan ikhlas” (Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah).

Doa panjang yang pernah dibaca oleh Nabi ialah:“Ya Allah! Ampunilah dosanya, dan cucurilah rahmat kepadanya, maafkanlah dia, sejahterakanlah dia, muliakan tempatnya, luaskan jalan masuknya, mandikanlah dia dengan air, salji dan embun. Bersihkan dirinya dari kesalahan seputih baju yang putih, gantikan rumahnya dengan yang lebih baik, gantilah keadaan keluarganya dengan yang lebih baik, dan ubahkanlah keadaan isterinya dengan yang lebih baik, masukkanlah dia kedalam surga. Jauhkanlah dia dari seksa kubur dan fitnahnya, dan jauhkan dia dari seksa api neraka’” (Muslim Ibnu majah).

Lafaz niat solat jenazah mayat perempuan.


أُصَلِّي عَلَى هَذِهِ اْلمَيْتَةِ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ فَرْضَ كِفَايَةِ للهِ تَعَالَى


“Sahaja aku solat keatas ini mayat perempuan empat takbir fardhu kifayah kerana Allah taala”.

Lafaz niat solat jenazah mayat lelaki.

أُصَلِّي عَلَى هَذَا اْلمَيِّتِ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ فَرْضَ كِفَايَةِ للهِ تَعَالَى


“Sahaja aku solat keatas ini mayat lelaki empat takbir fardhu kifayah kerana Allah taala”.

Lafaz niat solat jenazah mayat kanak-kanak Lelaki.


أُصَلِّى عَلَى هَذَا اْلمَيِّتِ الطِفْلِ اَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ فَرْضَ كِفَايَةِ للهِ تَعَالَى


“Sahaja aku sembahyang atas mayat kanak-kanak lelaki empat takbir fardhu kifayah kerana Allah Taala”.

Lafaz niat solat jenazah mayat kanak-kanak perempuan.

أُصَلِّى عَلَى هَذِهِ اْلمَيْتَةِ الطِفْلَةِ اَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ فَرْضَ كِفَايَةِ للهِ تَعَالَى


“Sahaja aku sembahyang atas mayat kanak-kanak perempuan empat takbir fardhu kifayah kerana Allah Taala”.

Lafaz niat solat jenazah bagi imam ditambah perkataan إِمَامًا.

أُصَلِّي عَلَى هَذِهِ اْلمَيْتَةِ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ فَرْضَ كِفَايَةِ إِمَامًا للهِ تَعَالَى


“Sahaja aku solat keatas ini mayat perempuan empat takbir fardhu kifayah menjadi imam kerana Allah taala”.

Lafaz niat solat jenazah bagi makmum ditambah perkataan 

 مَأْمُوْمًا  

أُصَلِّي عَلَى هَذِهِ اْلمَيْتَةِ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ فَرْضَ كِفَايَةِ مَاْمُوْماً للهِ تَعَالَى


“Sahaja aku solat keatas ini mayat perempuan empat takbir fardhu kifayah mengikut imam kerana Allah taala”.

Kemudian bertakbir dengan takbir yang pertama (takbiratul ihram) disertai dengan niat di hati, kemudian baca Al-Fatihah.

Takbiratul ihram

اَ للهُ اَكْبَرُ


“Allah Maha Besar”.

Beserta dengan niat

“Sahaja aku solat keatas ini mayat perempuan/lelaki/kanak lelaki/kanak perempuan empat takbir fardhu kifayah menjadi imam/mengikut imam kerana Allah taala”.

1 comment: