Hikmah dan Cara Solat Sunat Dhuha

Dhuha artinya pagi selepas matahari naik hinggalah matahari hampir tegak, yaitu antara pukul 8.00 pagi hingga 12.00 tengah hari.

Solat ini dibuat oleh Nabi dan digalakkan para sahabat membuatnya. Nabi diriwayatkan melakukan solat dhuha delapan rakaat dirumah Ummi Hani di Makkah, sebaik sahaja baginda berjaya menawan kota Makkah. (Riwayat Bukhari).

Namun dalam hadis lain, Aishah mengatakan Nabi solat dhuha empat rakaat. (Riwayat Muslim). Dalam hadis lain Abu Zarr mengatakan bahawa Nabi bersabda: “Cukuplah solat sunat dhuha iaitu dua rakaat (untukmu).” (Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad).

Hadis-hadis sahih ini menunjukkan Nabi solat lapan rakaat ketika baginda mencapai kemenangan besar, empat rakaat pada keadaan biasa dan menyuruh Abu Zarr (sahabat Nabi) melakukan solat sunat dhuha dua rakaat sahaja.

Hikmah

Sebuah hadis riwayat Muslim, Ahmad dan Abu Daud yang bersumberkan Abu Zarr menyatakan: “Setiap pagi semua sendi manusia bersedekah iaitu dengan melakukan dua rakaat solat sunat dhuha sama seperti sedekah membaca tasbih, membaca tahmid, membaca tahlil, membaca takbir, membuat amar makruf dan menjauhi mungkar.

Hadis ini menunjukkan solat sunat dhuha itu mempunyai kaitan dengan sendi manusia yang jumlahnya 360. Sesungguhnya apabila manusia melakukan solat, semua sendinya terlibat. Sekiranya ada sendi yang sakit maka seseorang itu akan merasainya. Setiap sendi itu ketika bersolat mendapat pahala sedekah. Maka apabila seseorang selesai melakukan solat dhuha dia akan memperolehi 360 sedekah, yang jumlahnya sama dengan pahala sedekah orang bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir dan sebagainya.

Dari hadis ini ulama’ menyelami rahsia solat dhuha, dan mengatakan solat ini dapat menjaga kesihatan terutama menjaga sendi supaya terhindar dari sakit sendi. Wallahu a’lam.

Solat ini digambarkan dalam Quran dengan solat bukrah dalam surah al-Insan (71) ayat:25: “Sebutkan nama tuhanmu pada waktu pagi.” Dalam ayat ini Allah menyuruh manusia supaya memulakan kerja dengan solat dhuha.

Ulama percaya bahawa solat dhuha akan menceriakan hidup manusia dan mengundang rezeki kepadanya. Ini berdasarkan pada hadis sahih; “Wahai anak Adam, lakukanlah solat dhuha sebelah pagi, nanti Allah penuhi hajat keperluanmu pada waktu petang.” (Riwayat Abu Daud dan Turmuzi).

Dalam ayat yang lain, Tuhan menyuruh solat pada waktu dhuha ini untuk membina ketahanan, kesabaran dan kegigihan seperti yang terdapat dalam ayat sebelumnya. “Sabarlah melakukan undang-undang Tuhan dan janganlah melanggarnya.” (al-Insan: 24). 

Cara-Cara 

Solat dhuha boleh dilakukan dua, empat, enam atau delapan rakaat. Masa solat dhuha ialah kira-kira pukul 8.00 pagi waktu semenanjung Malaysia atau pukul 7.00 pagi waktu sabah hinggalah matahari tegak, kira-kira pukul 12.00 tengah hari. (Pada masa terbit matahari hingga naik sekadar batang tombak, 3 meter adalah waktu makruh melakukan solat sunat. Demikian juga ketika matahari tegak betul 90 derajat).
Jumlah rakaat yang biasa dilakukan ialah dua rakaat. pada rakaat pertama selepas Fatihah, baca surah Wad-dhuha dan pada rakaat kedua selepas fatihah baca surah al-Nasr.

Lafaz niat:

أصَلِّي سُنَّةَ الضُحَى رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ


“Usolli sunnatal dhuha rak’ataini lilaahi ta’ala” 

Artinya:“Sahaja saya solat dhuha dua rakaat kerana Allah Ta’ala” 

Doa: Selepas selesai solat, mohonlah kepada Allah supaya kesihatan semua anggota badan terpelihara dan pada hari itu dan seterusnya dikurniakan rezeki yang banyak.

1 comment: