Niat dan Cara Mengerjakan Solat Tasbih

Tasbih membawa maksud menyucikan Allah dengan membaca subhanallah. Solat ini dinamakan solat sunat tasbih kerana solat ini dipenuhi dengan bacaan subhanallah. Solat sunat tasbih diajarkan oleh Nabi kepada Abbas, bapa saudaranya seperti didalam hadis:



“Wahai bapa saudaraku, sukakah anda kalau saya berikan sesuatu yang menguntungkan, iaitu Allah akan mengampun segala dosa yang lama, yang baru, yang awal, yang akhir, yang sengaja dan yang tidak sengaja, yang kelihatan dan yang tidak kelihatan, iaitu anda kerjakan solat empat rakaat, pada tiap-tiap rakaat baca Fatihah dan surah. Dan pada rakaat pertama selepas baca surah baca subhanallah wal-hamdullilah wa-lailaha ilallahu akbar, 15 kali; kemudian rukuk dan baca tasbih tersebut 10 kali, ketika iktidal baca 10 kali, ketika sujud baca 10 kali, ketika duduk baca 10 kali, maka semuanya 75 kali membaca tasbih pada setiap rakaat. Buatlah begitu dalam empat rakaat. Jika anda mampu buatlah setiap hari sekali, jika tidak mampu buatlah sebulan sekali, jika tidak mampu buatlah setahun sekali, jika tidak mampu buatlah seumur hidup sekali.” (Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah dan al-Tabrani).

Hikmah

Rahasia solat ini terletak pada bacaan tasbihnya. Solat ini juga, seperti disebutkan dalam hadis di atas, adalah untuk mengikis dosa-dosa lama atau baru, dosa sengaja atau tidak, dosa kecil dan besar, dosa yang nampak atau tidak. Namun, sebagai tambahan di sini dijelaskan bahawa tasbih atau membaca subhanallah, adalah amalan yang disukai Allah.

Sebuah hadis sahih mengatakan: “Dua frasa yang mudah disebut tetapi berat pahalanya dalam timbangan dan disukai oleh Allah al-Rahman ialah subhanallah wabihamdihi dan subhanallah al-azim.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Pada suatu hari Abu Zarr bertanya pada rasulullah: “Apakah kata-kata yang paling disukai Allah? Jawab Nabi: “Kata-kata itu ialah kata yang dipilih Allah untuk malaikatnya, iaitu subhanallah wabihamdihi, subhanallah al-azim.” (Riwayat Muslim).

Dengan itu, Allah memerintahkan manusia supaya bertasbih. contohnya:

“Maka bertasbihlah kamu kepada Tuhanmu Yang Agung.” (al-Waqiah: 64 & 69)
“Bertasbihlah kamu kepada Tuhanmu Yang Maha Tinggi.” (al-A’la: 1)
“Bertasbihlah kamu ketika berdiri.” (al-Tur: 48)
“Bertasbihlah pada petang dan pagi.” (Ali Imran: 41)



Ulama’ mengatakan tasbih bermakna menyucikan zat Allah - bahwa Allah itu bukan atom atau benda, menyucikan sifat Allah - bahwa Allah tidak baru dan tidak binasa dan tidak mempunyai sifat kekurangan, menyucikan nama Allah dengan memanggil-Nya dengan nama yang baik seperti yang disebut dalam Quran, menyucikan perbuatan Allah dari segi yang tidak patut, menyucikan hukum Allah dengan tidak mencerca hukum-hukum Nya.

Sekiranya seseorang Islam dapat menyucikan Allah daripada segala aspek yang negatif itu, maka barulah orang itu dikasihi Allah. Dengan mambaca lebih 300 kali tasbih dalam solat ini, sudah pastilah dosa-dosanya akan diampuni Allah.

Cara-Cara

Solat ini boleh dilakukan pada waktu siang atau malam. Ia empat rakaat, dua salam. Hadis sahih yang diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah, solat ini empat rakaat. Selepas membaca Fatihah dan sebarang surah, bacalah tasbih pada rakaat pertama 15 kali, rakaat kedua, ketiga dan keempat tiap satu sepuluh kali.

Kalimah tasbih menjadi kunci solat ini. Dalam hadis Muslim, Nabi mengatakan: “Kata yang paling disukai Allah ialah subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallahu wallahu akbar.”

Lafaz niat:

أُصَلِّى سُنَّةَ الْتَسْبِيْحِ رَكْعَتَيْنِ ِللهِ تَعَالىَ


“Usolli sunatal tasbihi arba’a rak’ataini lilaahi ta’ala”

Artinya: “Sahaja saya solat sunat tasbih dua rakaat kerana Allah Ta’ala.”

seterusnya:

1. Takbiratul Ihram
2. Doa Iftitah
3. Fatiha
4. Surah dan 15 kali tasbih
5. Rukuk dan 10 kali tasbih
6. Iktidal dan 10 kali tasbih
7. Sujud dan 10 kali tasbih
8. Duduk antara sujud dan 10 kali tasbih
9. Sujud kedua 10 kali tasbih
10. Selepas sujud kedua, baca 10 kali tasbih sebelum bangun

Setiap rakaat 75 kali tasbih, bermakna empat rakaat 300 kali tasbih.

0 comments:

Post a Comment